Ook in coronatijd zitten de lokale media boven op het nieuws

Pijnacker-Nootdorp mag zich verheugen in een grote belangstelling van de media. Zowel in geschreven, gedrukte vorm als op radio, televisie en internet. AD Delft en RTV West zijn regionaal actief met af en toe lokaal nieuws. Vier andere media richten zich exclusief op Pijnacker-Nootdorp: Telstar/Eendracht, Nootdorp NU, Pijnacker-Nootdorp Actueel en Pijnacker- Nootdorp.tv / Feel Good Radio. De lokale media zitten bovenop het nieuws. Soms lees of zie je nieuws al enkele minuten nadat het gebeurd is! Hoe gaan ze te werk? En zeer actueel: hoe werken ze in coronatijd?

Redacteur/verslaggever Paul Houkes: “‘Pijnacker-Nootdorp Actueel’ volgt het nieuws in tekst, fotografie en video. We krijgen dagelijks persberichten, uitnodigingen en ‘ander’ nieuws binnen en we volgen intensief de lokale politiek via de raadsvergaderingen, persconferenties en gemeentelijke berichten. Verder gaan we zelf op zoek naar actuele ontwikkelingen, we schrijven over achtergronden, maken interviews en volgen de verrichtingen van de belangrijkste sportclubs. Pijnacker- Nootdorp Actueel is te volgen via internet en werkt professioneel, onafhankelijk (ook van reclame en commercie) en neutraal.”

Nootdorp NU

Nootdorp NU verschijnt éénmaal per maand in gedrukte vorm en wordt in heel de kern Nootdorp gratis huis-aan-huis bezorgd. Het is een magazine op een groot formaat en wordt gedrukt in full colour. Het magazine heeft ook een gelijknamige website. Monique van de Sande heeft het er druk mee als (eind)redacteur, acquisiteur, bladmanager en coördinator bezorging: “Als ‘nieuwsjunk’ houd ik mijn oren en ogen open. Mijn collega redacteur Jessica Davilar en ik hebben inmiddels een aardig netwerk opgebouwd waaruit nieuws komt dat leuk is om te publiceren. Dorpsgenoten die iets interessants te melden hebben, weten ons te vinden omdat zij hun nieuws graag in Nootdorp NU willen delen.”

Feel Good

Joey Koeijvoets is als initiatiefnemer, presentator en coördinator nauw betrokken bij Pijnacker-Nootdorp.tv en Feel Good Radio: “De televisie zie je via Ziggo kanaal 43 en 44 in Nootdorp en SKP; de radio beluister je in Nootdorp op de frequentie 107.6 en in Pijnacker op 105.6. Met een uitgebreid team verzorgen we onze uitzendingen. Wij komen als lokale omroep aan het nieuws door te volgen wat er gebeurt in de gemeente. Daarvoor hebben we contacten met verschillende partijen, maar tegenwoordig halen we ook veel nieuws uit de sociale mediakanalen. Dit is snel en dichtbij de mensen. Wij schrijven dan een artikel of gaan op locatie om een leuke nieuwsvideo te maken.”

Telstar/Eendracht

Telstar/Eendracht verschijnt wekelijks gratis huis-aan-huis in de hele gemeente. Het is een krant op week- endformaat. De redactie verzorgt ook Telstar Online dat je via internet bekijkt. Vrijwel meteen nadat er nieuws is, vind je het daar al. Sjaak Oudshoorn, freelancer voor Telstar/Eendracht: “Lokaal nieuws is een wisselwerking: interessante nieuwsfeiten worden gemeld en je gaat zelf op onderzoek uit voor interviews en reportages. Het mooie is dat in een kleine gemeente alles nieuws is: van de lantaarnpaal die scheef gereden is tot de bevlogen inwoonster die in Brazilië een school gaat bouwen. Vaak ga ik er op de fiets op uit voor een door-het-dorp-fiets reportage. Ik laat allerlei mensen aldus aan het woord over actualiteiten. Dat vind ik altijd het leukste van dit werk. Van tevoren niks weten en vanuit een algemeen plannetje maar kijken wie je tegenkomt en wat ze zeggen!”

Media in coronatijd!?

Natuurlijk heeft de coronacrisis ook gevolgen gehad voor de werkwijze van de plaatselijke media. Hoe zijn zij omgegaan met de lockdown? Joey Koeijvoets: “We hebben gedurende de coronacrisis een journalist met partijen laten bellen die initiatieven ontplooiden om mensen te helpen. Dit werd omgezet naar mooie artikelen op ons platform. De coronacrisis biedt een he- leboel uitdagingen, maar aan de ande- re kant ook een heleboel kansen. Het verbindt de inwoners met elkaar, ook via ons platform.” Sjaak Oudshoorn: “Het tegenstrijdige van de coronacrisis voor de huis-aan-huis-bladen was/is dat de nieuwshonger groter was/is dan ooit en dat de advertentiemarkt