Winkelcentrum Keijzershof Pijnacker: Sociaal en dorps in een nieuwe wijk

De winkeliers van het Hoefbladplein in de nieuwe wijk Keijzershof vormen een goed samenwerkende eenheid en hebben er lol in dat het buurtwinkelcentrum per winkel en als geheel zo lekker loopt. Dit buurtwinkelcentrum
lijkt wel een beetje de sociale dorpse functie te hebben overgenomen van het grote winkelcentrum in de kern van Pijnacker. En dat in een nieuwe wijk.

Gevarieerd aanbod
De winkeliers zijn heel betrokken bij het geheel en dat wordt uiteraard bevorderd door de overzichtelijke en relatief beperkte omvang van het winkelcentrum. Het mooie is dat het een buurtwinkelcentrum is maar dat dit toch alles in huis heeft wat een ‘buurt’ nodig heeft: een grote mooie Albert Heijn, een goede Gall & Gall, een prima Etos, een warme ambachtelijke bakker als Rijnbeek, een Optieker met oog voor mensen, een mooie en gezellige bloemen- en plantenzaak die MR Flowers heet, een moderne Tandartspraktijk met de naam Keijzershof, een gezellige Hair App, een prima Primera voor tijdschriften en rookgerei, een Kwalitaria met heerlijke zitgelegenheid binnen en buiten, een aantrekkelijke Japanse sushizaak en natuurlijk Stomerij & Naaiatelier Glozzy. Het is echt een stevig en gevarieerd pakket.

Het draait steeds beter
“Het winkelcentrum draait steeds beter”, zeggen Ronald Lindenburg van Optieker en Lieke van der Burg van MR Flowers. Ronald vormt overigens een tweekoppig bestuur met warme bakker Mark Rijnbeek. Lieke en Ronald vertellen dat het er allemaal dorps en gemoedelijk aan toe gaat op het Hoefbladplein dat in de winter en zomer gezellig wordt aangekleed door MR Flowers. Er zijn ook voortdurend acties. De Sint kwam er aan, met Kerstmis was er een wensactie en een kleurplaatactie voor kinderen, enzovoort. Er is voortdurend reuring. Alle winkelpanden zijn bezet en de winkels doen het allemaal goed.

Sociaal contact
Woonzorgcentrum De Weidevogelhof is dichtbij en de bewoners vinden het heerlijk om even gezellig een rondje te lopen en hier en daar een praatje te maken. De winkeliers spelen daar goed op in en staan open voor sociaal contact. “Er zijn mensen die helemaal geen bril of lenzen nodig hebben maar hier wel even hun levensverhaal komen vertellen. Dat is toch mooi”, zegt Ronald Lindenburg.

Perfecte bereikbaarheid
Onlangs bestond het winkelcentrum alweer vijf jaar en dat is gevierd met Frozen die heel veel belangstelling trok. Het winkelcentrum heeft ook zonder Frozen aantrekkingskracht tot ver buiten Pijnacker-Zuid. De mensen komen overal vandaan, ook vanwege de perfecte bereikbaarheid en de prima gratis parkeergelegenheid. De eerste twee uur zijn gratis. Wat ook heel goed werkt, is de combinatie van het winkelcentrum met het gezondheidscentrum. Het dorpse en het persoonlijke, dat spreekt veel nieuwe en oude bewoners aan!