Van der Valk Den Haag – Nootdorp: gastvrij, duurzaam, innovatief en toekomstgericht.
“Je beste gast is je terugkerende gast!”

Net als bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp staan ook bij het hotel Van der Valk Den Haag – Nootdorp, gevestigd aan de Gildeweg, begrippen centraal als duurzaamheid, gastvrijheid, innovatief denken en toekomstgericht handelen. Begin dit jaar opende het hotel in Nootdorp een nieuwbouw gedeelte en binnenkort start de re-styling van het eerder gebouwde hoteldeel en het restaurant.

“Voortdurend je concept tegen het licht houden, alert zijn op ontwikkelingen, de markt goed kennen en verkennen, inspelen op wensen en ideeën van gebruikers, bezoekers en klanten. Ook mensen verrassen en proberen hun verwachtingen waar te maken. Sterker nog: hun verwachtingen overtreffen. Dat zijn enkele belangrijke uitgangspunten in de werkwijze en de bedrijfsfilosofie bij Van der Valk in het algemeen en natuurlijk ook bij ons hotel in Nootdorp. Gastvrijheid in optimaforma. Dankzij de uitbreiding kunnen we onze gasten nog meer bieden dan ze al van ons gewend zijn”, vertellen de bedrijfsleiders, broer en zus Ted en Effy van der Valk, met trots.

Nieuwe fase
Hotel Van der Valk Den Haag – Nootdorp staat inmiddels al ruim 10 jaar op de bekende, markante plek bij ‘de ingang’ van Pijnacker-Nootdorp langs de rijksweg A13, de spoorlijn Den Haag-Utrecht en nabij de op- en afritten. Vele tienduizenden mensen hebben via Van der Valk kennis gemaakt met de gemeente en de omgeving. Ted en Effy: “Voor onder andere vergaderingen, bijeenkomsten, feesten, congressen, ons restaurant, enzovoort. Voor zowel bedrijfs- als particuliere klanten blijken we een zeer gewaardeerd hotel. Inspelen op wensen van klanten en alert zijn op ontwikkelingen in de markt betekende dat we ruim twee jaar geleden de plannen ontwikkelden voor wat we zijn gaan noemen Van der Valk Nootdorp 2.0. Fase 1 is afgerond. We gaan nu voor het vervolg.”

Nieuwbouw
Waar bestaat de nieuwbouw uit? “Aan de zijkant is een nieuwe ‘toren’ gebouwd met maar liefst 50 extra kamers en 3 luxe suites. Op het gehele dak is een extra verdieping aangebracht en is een zwembad aangelegd met riant uitzicht over de gehele omgeving. Verder bevinden zich daar een ultra moderne wellness- en fitnessruimte met onder andere sauna, infrarood cabines en een haman. Zo spelen we in op wat gasten willen. Vooral bij slechter weer willen ze vermaak en ontspanning binnen het hotel. Van genieten op je kamer, heerlijk ontbijten en dineren in het restaurant tot en met ontspannen in de wellness of de fitness. Het spreekt voor zich dat we op basis daarvan ook het oudere deel van ons hotel aanpassen aan de nieuwste wensen. Dat betekent dat alle huidige kamers gemoderniseerd worden. Ook de entree, de receptie, de bars en het restaurant (met een brasserie en life-cooking) ondergaan die face-lift. Alles is zorgvuldig gepland. Gasten zullen er nauwelijks hinder van ondervinden. Een soort geruisloze operatie. Als het geheel klaar is, zijn we een van de modernste Van der Valk hotels! Daar mogen we best trots op zijn. ”

Trots
Die trots delen Ted en Effy van der Valk graag met alle medewerkers. “Onze mensen komen uiteraard uit Pijnacker- Nootdorp maar ook uit de regio. Van belang is dat iedereen beseft dat we met elkaar het succes van dit hotel bepalen. Voortdurend letten we daar op. We vormen één team: huishouding, keuken, bediening. Onze medewerkers waarderen elkaar. Dat is onze kracht. Er is wederzijds respect. Respect voor elkaars werk. Team Toekan noemen we het. Regelmatige teambuildingssessies versterken onze onderlinge band. Zo gaan we voor de teamgeest bijvoorbeeld bijzondere dingen doen als kickboksen en mudrunning. Geweldig die onderlinge saamhorigheid en gezonde rivaliteit. Wat is er mooier dan proberen te winnen van je baas? En vooral: uiteindelijk komt alles de sfeer in het hotel en de collectieve inzet voor onze gasten ten goede.”

Persoonlijk contact
Zowel nieuwe als vaste gasten zijn natuurlijk welkom. “Je beste klant is de terugkerende klant. Hij is een soort ambassadeur. Mond-tot-mond reclame is je beste reclame. Daar zijn we heel scherp op. Tot het laatste moment alert zijn en zorgzaam zijn voor je gast. Als het ontbijt vlak voor het vertrek perfect is, blijft dat in positieve zin ‘tussen de oren’ zitten. Als onze medewerkers aan de receptie er bij het uitboeken nog een vriendelijk woordje aan toevoegen heeft dat bijzondere meerwaarde. Tevredenheid van gasten zit hem soms in kleine zaken. Daarom zijn wij dagelijks zichtbaar in ons bedrijf aanwezig. We kennen veel mensen, zeker onze vaste gasten. We hechten er waarde aan mensen even de hand te schudden, even een praatje te maken. Die manier van werken is kenmerkend voor Van der Valk. Het is ons in onze opvoeding meegegeven. Onze ouders en grootouders kregen het ook mee van hun ouders! Persoonlijk contact en merkbare interesse zijn belangrijk.”

Een hotel met een groen hart
Duurzaamheid is een belangrijk aandachtspunt bij Van der Valk. Afval wordt gescheiden. Organisch afval wordt niet weggegooid maar gebruikt als grondstof voor bio-energiecentrales. Naast grote innovaties op het gebied van energieopwekking en recycling omvat het MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) programma van de hotelketen honderden kleine verbeteringen die de hotels de hoogste Green Key waardering hebben opgeleverd: het Green Key gold certificaat.

“In onze hotels maken wij vrijwel uitsluitend gebruik van LED verlichting. De moderne LED lampen zijn zuinig in energieverbruik en geven sfeervol licht. Een ideale combinatie voor onze moderne hotels. Wij doen er alles aan om onze energie met een zo hoog mogelijk rendement te gebruiken en op te wekken. Zo hergebruiken we bijvoorbeeld de warmte die vrijkomt bij het opwekken van onze elektriciteit. Bij onze hotels kunnen mensen ‘onder het genot van een kopje koffie’ hun elektrische wagen opladen.”

Waar komt de toekan vandaan?
Een van de meest gestelde vragen aan de familie Van der Valk is al jaren de vraag naar het waarom van de toekan als logo. Ted en Effy van der Valk weten het antwoord: “Martien Valk senior – onze overgrootvader – startte in 1939 het bekende hotel-restaurant De Gouden Leeuw hier vlakbij tussen Leidschendam en Voorschoten. Vlak na de Tweede Wereldoorlog kocht hij het vogelpark Avifauna in Alphen aan de Rijn en had hij plannen om voor al zijn kinderen een eigen hotel te bouwen. Vanwege de herkenbaarheid was een logo nodig. Zo vlak na de oorlog lag een valk als logo uiteraard zeer gevoelig. Avifauna had de toekan als logo en die werd het dus. Een toekan is een mooie, grote, tropische vogel, een vrolijk beest, een gezellig beest, dat past veel beter bij ons. Wij vullen het aan en zeggen wel eens: Van der Valk is een goed hotel waar je altijd naar toe-kan!”