Winnaar Ondernemersprijs Pijnacker-Nootdorp 2018

Sabine Zondag is een lokale held
De lokale held. Dat wilde Sabine Zondag graag worden toen ze in 2016 de PLUS aan de Nootdorpseweg in Pijnacker overnam van haar ouders Ton en Nelly. Ze gaf haar visitekaartje groots af door boven de toegangsdeur een groen oplichtend ‘bord’ te plaatsen met: PLUS Sabine Zondag.

Sabine is pas 28 jaar maar een onderneemster met een heel bewuste en uitgewerkte visie. De term ‘lokale held’ dreigt de indruk te wekken dat zij zelf de held wil zijn. Dat is een misverstand. Voor Sabine zijn de echte lokale helden de lokale consumenten, de lokale (sport)vereniging, de lokale producenten van verse winterkomkommers, tomaten, bloemen en planten en ook de lokale bakker Rijnbeek die zijn brood aan PLUS toevertrouwt.

Hoewel dit de lokale helden voor Sabine zijn, mocht zij zelf onlangs met trots de Ondernemersprijs Pijnacker-Nootdorp aanpakken, met in de jurytoelichting de term ‘lokale held’. “Natuurlijk had ik klamme handjes toen de uitslag bekend werd, maar eigenlijk kwam het besef pas in de dagen en weken erna. Kaarten, cadeautjes, eindeloos veel felicitaties, niet normaal meer.”

Lokale verbinder
Sinds haar start twee jaar geleden, heeft Sabine als lokale verbinder een hoop teweeg gebracht. Ze zet regelmatig acties – of beter gezegd partnerships – op met de sportverenigingen in Pijnacker-Nootdorp. Ook liet ze een lokaal monopolyspel ontwikkelen. Als voormalig voetbalster van DSVP weet ze als geen ander wat de verbindende kracht van het verenigingsleven hier is. Ze kijkt nu al weer uit naar de plaatjesactie met Oliveo Handbal, korfbalclub Avanti en hockeyvereniging HCP. Dit soort acties zijn kostbaar qua ontwikkeling maar leiden tot een enorme hoeveelheid energie. Ze leven echt, die acties.

Kwaliteit van mensen
Intussen helpt Sabine ook de Voedselbank, bestrijdt ze voedselverspilling en ondersteunt ze met haar bedrijf tal van goede doelen en evenementen als het Dobbe Lente Festival en het Dorpenvoetbaltoernooi. Ze is onderneemster genoeg om bij dit soort evenementen ook de aandacht te trekken naar haar eigen bedrijf. “Uiteindelijk moeten er wel centjes worden verdiend. Toch begint het altijd bij investeren in kwaliteit van mens en product. Het product moet in alles perfect zijn maar dat is het alleen als de medewerker het honderd procent goed doet. Het draait voor tachtig procent om mensen en voor twintig procent om geld”, zegt Sabine. “Deze supermarkt moet een plek zijn waar mensen graag komen voor een geweldige service, voor de goede sfeer, voor een topproduct, maar ook voor een vlijmscherpe prijs.” En dus investeert Sabine onder meer in dry mist boven de groenten en fruit.

Wensen lokale consument
In het nieuwe jaar richt PLUS nog meer de aandacht op verse maaltijden. De klant wil gezond en vers, maar wel ‘met gemak’. “We moeten steeds bezig blijven en vernieuwen. Daarom zijn de openingstijden weer verruimd. Iedere dag zijn we nu tot 21.00 uur open en op zondag al vanaf 8.00 uur. De lokale consument vraagt er om en dus verlenen we die service.”