‘ PLUS Sabine Zondag’ dé supermarkt van de toekomst
Vier jaar geleden was er bij de PLUS aan de Nootdorpseweg in Pijnacker een fijne, inpandige verbouwing en nu was het tijd voor het grovere werk. De voorgevel wordt compleet vernieuwd en de achterhaalde lift wordt vervangen door een rollerbaan waarmee de klanten met hun kar vanuit de winkel naar het parkeerdak kunnen, vice versa. Het is een enorme stap voorwaarts waar eigenaar Sabine Zondag heel blij mee is.
Tijdens de verbouwing draait de winkel gewoon door en dat kan ook prima. Er is een extra wandje geplaatst zodat je binnen helemaal niet merkt dat er buiten een grote verbouwing gaande is. Week 50 is een heilig getal bijna voor Sabine: dan moet het totale project klaar zijn en dat lijkt te gaan lukken.
Ups en downs
“Zo’n groot project heeft natuurlijk altijd de nodige ups en downs. Vaak zit
het mee en soms zit het tegen, maar aannemer Van der Fliert is heel flexibel en kan heel goed inspelen op veranderende omstandigheden. We zien dat door de verbouwing wel wat klanten nu elders hun boodschappen doen. Natuurlijk hopen we dat ze straks allemaal terugkomen en meer dan dat, namelijk dat we juist extra klanten weten te verleiden om te kiezen voor alle lokale heerlijkheden die we in huis hebben.”
Lokaal samen
Sabine Zondag is echt van de samenwerking. Ze zoekt voortdurend samenwerkingsverbanden met ambachtelijk werkende lokale specialisten: bakkerij Rijnbeek, de aardbeienspecialist van de Hoogseweg, een bloemenspecialist en ook diverse andere lokale groente- en fruitleveranciers. Daar komen er nog verschillende bij. Heel blij is Sabine met de samenwerking met Hoeve Biesland die onder meer brood, groente/fruit en ‘natuurlijk Delfgauws vlees’ gaat leveren. Iets minder lokaal is de Leonidascorner die in week 50 wordt verwacht. De liefhebbers van kwaliteitsbonbons kunnen niet wachten. Zo is PLUS Sabine Zondag voortdurend aan het doorontwikkelen. Stilstand is achteruitgang bij Sabine die nu dertig lentes jong is en ervan uit gaat dat ze nog dertig lentes actief blijft in haar eigen zaak. Ze geniet iedere dag van het ondernemerschap, de samenwerking met partners, de inzet en betrokkenheid van de medewerkers en de vele contacten met blije en tevreden klanten.
“ We gaan samen- werken met Hoeve Biesland en Leonidas!”
Briefje
“Ik kreeg van de week een handgeschreven briefje van een oudere klant die vanwege het aangepaste corona- uurtje de winkel weer in durft. Het kabinet wilde de ouderen om zeven uur ’s morgens boodschappen laten doen. Dat is toch geen tijd voor die mensen. Wij hebben een speciaal uurtje tussen tien en elf en tussen twee en drie. Dat zijn relatief rustige uren. En natuurlijk is iedereen dan welkom.”Terug naar de vernieuwing en de ontwikkeling. Sinds kort maakt chef-kok Jan uit Delft in de winkel – beter gezegd in De Keuken van Pijnacker – alle mogelijke verse maaltijden klaar. Alles op basis van verse en eerlijke kwaliteitsingrediënten. In dezelfde lijn wil de PLUS meer werk maken van ‘gezond en gemakkelijk’. Tapasgerechten, sushi, borrelplanken en in het eerste kwartaal van 2021 ook verse broodjes met alles erop en eraan.
Kinderen
De supermarkt van de toekomst die PLUS wil zijn, richt zich ook op de kinderen die met hun ouders boodschappen komen doen. Zij willen het ook gezellig hebben en dus komen er leuke speelvoorzieningen en kinderwinkelwagentjes met digitale voorzieningen. Uiteraard gaat Sabine Zondag straks ook weer allerlei lokale acties opzetten in samenspraak met het lokale sport- en verenigingsleven. In haar kantoor staat nog één exemplaar van Monopoly Pijnacker, een lokaal monopoliespel dat de lokale PLUS enkele jaren geleden heeft ontwikkeld. Legendarisch zijn ook de plaatjesacties van de plaatselijke sportverenigingen waarbij de clubs meedelen in de winst. Allemaal voorbeelden van lokale samenwerking.
Voorraadlabeling De grote verbouwing valt op, maar er zijn in de winkel zelf ook vernieuwingen die wellicht wat minder opvallen. Zo is het kassapark geheel vernieuwd en voorzien van de nieuwste zelfscanfuncties. Een ander dingetje dat de klant niet meteen ziet, maar wel voordeel van heeft, dat is de ‘digitale voorraadlabeling’. De 700 prijskaartjes die iedere week vervangen moesten worden, zijn gedigitaliseerd zodat de kassabon geen foutjes meer kan vertonen. Sabine tot slot: “Vernieuwen en verbeteren doen we om zelf prettiger te werken maar meer nog om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn, in alle opzichten. Als ik zie dat de klanten lopen te glunderen in de winkel en plezierig boodschappen doen, dan glunder ik minimaal even hard mee!”
Legendarisch zijn de lokale plaatjesacties.