TU-studenten uit Pijnacker, Nootdorp en Delfgauw vestigen wereldrecords dankzij innovatie en duurzaamheid
Een boot bouwen op zonne-energie. Een uitwendig skelet ontwerpen zodat mensen met een dwarslaesie weer lopen. Met een wagen op zonneenergie 3000 kilometer door Australië rijden. Met een ‘fiets’ een snelheid behalen van 134 kilometer per uur. Raceauto’s en motoren bouwen die rijden op elektriciteit, waterstof of bio-ethanol. In een ‘buis’ in een uur naar Parijs reizen.
Het zijn enkele voorbeelden van ‘dagdromen’ die studenten van de TU Delft jaarlijks realiseren in de zogeheten D:DreamTeams. Ook studenten uit Pijnacker-Nootdorp zijn er bij betrokken.
“Technische hoogstandjes maken, innovatief optimaal presteren en vooral werken aan duurzaamheid en duurzame oplossingen vormen hun motivatie”, vertelt DreamHall-manager Frans van der Meijden. “De naam D:DreamTeam komt van Delft: Dream Realisation of Extremely Advanced Machines. De teams werken in de D:DreamHall aan de Stevinweg 4 op de campus van de TU. Enthousiasme, optimaal met techniek bezig willen zijn, je in willen zetten voor een ‘betere wereld’ en een winnaarsmentaliteit zijn enkele kwaliteiten van de teamleden. Er zijn in en rond deze hal zestien teams ondergebracht. Ieder jaar begint een nieuw team opnieuw aan de uitdaging. We blijken succesvol en hebben in de afgelopen 15 jaar al heel wat wedstrijden gewonnen en wereldrecords gehaald. De prestaties van Hyperloop en de Nuna Solarwagen zijn bekende voorbeelden. Jaarlijks zijn ongeveer 600 studenten op deze wijze actief. Buitengewoon leerzaam om in teamverband taken te verdelen, verantwoordelijkheden te krijgen en te dragen en met elkaar te presteren.“
Elektrische raceauto
Pijnackernaar Tim Swank (23, 5e jaars) is ‘Chief Engineer’ bij het Formula Student Team Delft: “Formula Student telt wereldwijd meer dan 600 teams en is een van de grootste ontwerpcompetities in de wereld. Door het bouwen van een elektrische raceauto verkrijgen studenten praktische kennis en project management ervaring. Ons team hoort tot de wereldtop en heeft als doel om de meest prestigieuze competitie in Duitsland te winnen. Onze vier-wiel aangedreven auto gaat van 0-100 km/u in 2.1 seconden en produceert genoeg downforce om met meer dan 3.5G door een bocht te gaan. Vorig jaar ben ik coureur geweest en dat is echt een geweldige ervaring. Ik zit bij het team omdat ik een groot autosport fan ben en dit teamwerk een zeer goede manier is om praktische ervaring op te doen. Op de universiteit wordt vaak een opdracht voor je uitgestippeld en blijft het bij theorie. Met Formula Student bepaalt het team volledig zelf hoe we ons project het best kunnen aanpakken en hoe we de beste auto kunnen bouwen. Dat doen we binnen een jaar en daarom is de tijdsdruk enorm, dat levert veel moeilijke afwegingen op. Als chief engineer ben ik eindverantwoordelijke voor alle technische aspecten van de auto.”
Exoskelet
Roy Arriëns uit Delfgauw (22, 5e jaars) is als ‘Electrical Engineer’ betrokken bij Project March: “Dit DreamTeam zet zich in om een exoskelet te ontwerpen en te bouwen: een robotisch harnas voor mensen met een dwarslaesie. Mijn persoonlijke drijfveer om bij te dragen is de mogelijkheid mijn opgedane, technische kennis te gebruiken om mensen te helpen door de integratie tussen mens en techniek. Een grote inspiratiebron is mijn zus, die sinds haar geboorte met een beenprothese loopt. Dit motiveert mij extra om mensen te kunnen helpen om dankzij techniek sterker door het leven te gaan.”
Ferran van Kan (23) uit Pijnacker is mede-verantwoordelijk voor ‘Chassis Shape Design’ bij het DUT – motorteam: “Ik zit in het team omdat ik geïnteresseerd ben in motorsport en graag werk aan een groot project. Het speciale is dat het project van ontwerp tot productie binnen één jaar gebeurt, daarmee leer je dus in korte tijd heel veel. Bovendien is de uitdaging en sfeer binnen het team zeer positief.”
Solar Boat
In het Solar Boat Team is de Nootdorpse Mariëtte Schönfeld (21, 4e jaars), actief als ‘Height control Engineer’. “Ik wilde me verbreden om kennis en vaardigheden in een ander vakgebied te leren en te ervaren hoe het is om in een multidisciplinair team te werken. Ik werk nauw samen met mensen met allerlei achtergronden en persoonlijkheden. Hierdoor leer ik mezelf beter kennen en leer ook beter communiceren. Uiteindelijk kan je niet elk stukje van de boot begrijpen, maar je wilt wel dat alle onderdelen samenkomen tot een winnend geheel. Hiermee wil het team aan de maritieme sector laten zien dat energieneutraal varen mogelijk is, om uiteindelijk deze sector te inspireren zich hier meer mee bezig te houden. Ik hou me bezig met de software voor de hoogteregeling van de boot. Deze software berekent de optimale configuratie voor de vleugels die autonoom worden bediend. Als deze software goed werkt, zal de boot stabiel én snel varen. We willen dit jaar de wedstrijd winnen en als snelste zonneboot ooit het Engelse Kanaal over steken.”