Digimaatjes helpen inwoners met digitale vaardigheden

Vind jij het ook lastig om met de websites van de overheid te werken? Je bent zeker niet de enige. Tegenwoordig gaat bijna alles digitaal en heb je een DigiD nodig om online je zaken te regelen. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van huurtoeslag, het zoeken van werk, het doorgeven van een verhuizing of voor informatie over de opbouw van de AOW. Mensen die digitaal vaardiger willen worden kunnen zich melden bij Bibliotheek Oostland. Zij kunnen dan gratis een cursus volgen en worden persoonlijk begeleid door een Digimaatje.

Iedereen die wil leren omgaan met een DigiD en de websites van de overheid kan zich aanmelden.Er komt in de cursus veel aan bod: het aanvragen en gebruiken van de DigiD, een blik op mijnoverheid.nl en hoe vraag je iets aan bij de gemeente? Maar ook hoe je inlogt bij het patiëntenportaal van de huisarts of het ziekenhuis om je gegevens in te kunnen zien. De cursisten krijgen ook inzicht in wat de overheid allemaal over burgers weet.

Persoonlijke begeleiding
De bibliotheek biedt een traject waarin een vrijwilliger 1-op-1 ondersteuning geeft aan inwoners. Na een intakegesprek krijgen deelnemers een programma op maat. Aan de hand van oefeningen in een werkboek gaan ze thuis of op een pc in de bibliotheekvestiging zelfstandig aan de slag. Het programma duurt 5 weken. De cursisten worden tijdens die periode persoonlijk begeleid door een Digimaatje. Eens per week komen de deelnemer en het maatje bij elkaar voor een DigiDate en is er ruimte voor vragen, hulp en ondersteuning.

Aanmelden
Wie toe is aan een stukje digitale zelfstandigheid kan zich inschrijven door contact op te nemen met Neeske Fase: 06 – 48 82 08 26 / n.fase@bibliotheekoostland.nl.